Index NPS. Jak měřit loajalituPravidelný průzkum ve stylu „Doporučili byste naši společnost svým přátelům?“ vám pomůže zjistit, jaký zájem mají zákazníci o vaši společnost. Jedním z prvních, předem vyhodnocených ukazatelů takového průzkumu je aktivita těch, kteří na něj odpovídají. Klienti-propagátoři jsou hlavním faktorem růstu každé firmy. Slovo z úst je účinnější než reklama: je bezplatné, maximálně osobní a pochází ze spolehlivého zdroje.
Věrnost zákazníků vašemu podniku je pravděpodobně jedním z hlavních faktorů, jak si je udržet. První dojem do značné míry rozhoduje o tom,
zda u vás klient zůstane, zda o svém nákupu řekne svým přátelům, zda je k vám přivede. Index loajality zákazníků NPS (Net Promoter Score) pomáhá kvalitativně posoudit přístup zákazníka, jeho spokojenost, důvěru a ochotu doporučit obchod, službu nebo značku, kterou si vybral.
Vyhodnocení podle segmentůV roce 2003 navrhl konzultant a odborník na prodej Fred Reichheld měřit zákaznickou zkušenost odděleně. Od té doby je jeho metodika NPS neboli strategie upřímného zapojení zákazníka jedním z nejoblíbenějších nástrojů pro měření loajality.
Měření NPS vám pomůže pochopit, co je třeba udělat pro zlepšení vašeho podnikání. S jeho pomocí můžete najít slabé a silné stránky firmy, určit strategii rozvoje a sledovat účinnost zavedených změn. Metodika NPS umožňuje hodnotit podnik nikoli jako celek, ale podle segmentů: dodávky, prodeje, služby. Nezapomeňte však, že jelikož NPS vypovídá o spokojenosti, jedná se o zpožděný ukazatel.
Jak měřit index loajality zákazníkůSpotřebitelé jsou požádáni, aby na desetibodové stupnici ohodnotili pravděpodobnost, že by firmu/produkt/značku doporučili svým přátelům. Po obdržení a zpracování údajů z průzkumu jsou odpovědi a spotřebitelé rozděleni do tří skupin: ti, kteří dali devět a deset bodů, jsou tzv. promotéři, sedm a osm bodů - neutrálové, šest bodů a méně - kritici.
Loajalita se hodnotí podle vzorce: (P - K)/n x 100 %, kde P je počet propagátorů, K je počet kritiků, n je počet účastníků průzkumu.