„Pokud to neumíte změřit, nemůžete to řídit." Peter Drucker
Krize je příležitost k růstu. To zní krásně. Pokud se ovšem toto téma netýká vás nebo vaší firmy. Nižší poptávka, vyšší nákupní ceny, logistické problémy, klesající tržby a naprosté nepochopení toho, kam a jak se posunout. Zní vám to povědomě?
Někdy jsou krize nevyhnutelné. Mohou nastat jak uvnitř podniku, tak pod vlivem vnějších faktorů. Bez ohledu na úroveň a rozsah vašeho podniku se dříve či později budete muset s krizí vypořádat. Pokusíme se vás v tomto nelehkém úsilí podpořit a připomeneme vám „pravidlo tří kroků".
Krok 1: Rozpoznání krize
Už jste slyšeli o „syndromu naučené bezmoci"? Místo abychom začali jednat, začneme si svou nerozhodnost ospravedlňovat, žít v „pohodlné", ale chybné realitě. Podniková krize může být způsobena řadou faktorů, jako jsou ekonomické výkyvy, změny tržního prostředí, nepředvídané události nebo interní problémy podniku.
Pokud se vaše firma potýká s postupným poklesem tržeb nebo výnosů v několika obdobích, můžete být na pokraji krize.
Objevení se nových konkurentů na trhu nebo zvýšená konkurence mohou být impulsem k růstu nebo mohou naznačovat předkrizové období v odvětví.
Důležité je uvědomit si skutečnost, že existuje krizová situace, která nikam nevede. V této fázi je nutné provést, byť minimální, audit finančního stavu podniku, přezkoumat interní procesy, posoudit změny v konkurenčním prostředí a vybraných segmentech cílové skupiny. Důležité je předem promyslet protikrizová opatření.